2014. december 10., szerda

Arcok Kafarnaumból

Kafarnaum a Galileai-tó partján lévő város, újszövetségi helyszín, amelyet Kr. e. 150-től a XI. századig laktak. Ma romváros, de régen határvárosként jelentős település volt. "És te, Kafarnaum? Azt hiszed, az égig emelkedel?" - mondja Jézus, amikor lakóinak szemükre veti gőgjüket és hitetlenségüket.
Több apostol is innen származik, Péter és András,  János és Jakab, és feltételezik, hogy Máté, a vámos is.
A ásatások során a régi zsinagóga romjai alatt feltártak egy épületet, mely azonos lehetett azzal a zsinagógával, amelyben még Jézus is tanított. 1868-ban a ferences atyák vezetésével kezdődtek meg a régészeti feltárások, hosszabb-rövidebb megszakításokkal egészen 2003-ig folytatódtak. 1968-ban tárták fel azt az épületet, amely Péter apostol háza lehetett. Ma egy nyolcszögletű, de úgy is nézhetjük, hogy hajót formázó templom áll fölötte.

Arcok Kafarnaumból...

Legelsőbben is Jézus arca. Többször is járt a városban, számos gyógyítása kötődik ide. A béna meggyógyítása, akit a megbontott tetőn keresztül eresztették le elé a tömeg miatt, Péter anyósának meggyógyítása és számos más betegé.
Tanított a zsinagógában: "Betértek Kafarnaumba. Itt szombaton mindjárt elment a zsinagógába és tanított. 22Tanításával ámulatba ejtett mindenkit, mert úgy tanított, mint akinek hatalma van, nem úgy, mint az írástudók." (Mk. 1,21-22.)

Járt az utcáin, otthon volt benne.

A másik arc Péter apostolé. Itt történik a meghívása, itt látja később vendégül a házában Jézust. Ez az a hely, ahova tartozott, lelkesedésével, hirtelen indulataival, annyira a mienkhez közel álló emberi természetével. Itt a háza.

A harmadik arc viselőjének a nevét se tudjuk, csak a várost, ahol szolgált: a kafarnaumi százados. Példája annyira szép, hogy jobb is, ha nem az én szavaimmal miondom el:
1Amikor ezt a néphez intézett beszédét befejezte, betért Kafarnaumba. 2Ott betegen feküdt egy századosnak a szolgája, akit sokra tartott, s már-már a halálán volt. 3A százados már hallott Jézusról, ezért elküldte hozzá a zsidók véneit azzal a kéréssel, hogy jöjjön el, és gyógyítsa meg a szolgáját. 4Amikor ezek odaértek Jézushoz, nagyon kérték: „Megérdemli, hogy teljesítsd kérését. 5Szereti nemzetünket, a zsinagógát is ő építette nekünk.” 6Jézus tehát velük ment. Amikor már nem voltak messze a háztól, a százados elé küldte a barátait ezzel az üzenettel: „Uram, ne fáradj! 7Nem vagyok rá méltó, hogy betérj házamba. Magamat sem tartottam elég érdemesnek, hogy elmenjek érted. Csak szólj egy szót, és meggyógyul a szolgám. 8Bár magam is alárendelt ember vagyok, szolgálnak alattam katonák, s ha azt mondom az egyiknek: Indulj! – akkor elindul; ha a másiknak mondom: Gyere ide! – akkor odajön; vagy ha a szolgámnak: Tedd meg! – akkor megteszi.” 9Ennek hallatán Jézus elcsodálkozott. Megfordult, s így szólt a nyomába szegődött tömegnek: „Mondom nektek, ekkora hittel még Izraelben sem találkoztam.” 10Amikor a küldöttek hazaértek, a szolgát egészségesen találták.(Lk. 7,1-10)


Erre a három találkozásra készültem Kafarnaumba érve, A kövek között, az evangéliumot hallgatva rájuk lehetett találni.

A város még egyről lett emlékezetes, ez jelentette a búcsút a Genezáreti-tótól és a galileai tájtól is, ettől a szépséges, békességet hordozó, időtlen világtól. Magammal hoztam.


2 megjegyzés:

  1. Mennyi történet! Egyet sem ismertem. Vagy elfelejtettem.

    VálaszTörlés
  2. Akkor örülök, hogy betettem ezt is. Nekem az egyik legkedvesebb.

    VálaszTörlés